Taylor Swift: popster, zakenvrouw en inspiratiebron voor accountants?

‘Swifties, swiftology, swiftieversum…’, het zijn enkele termen die de fans van Taylor Swift goed kennen.

 

Ik zou mezelf geen Swiftie durven noemen -Swiftie is de naam voor een Taylor fan, en ze zijn met veel. Een aanhanger van swiftology ben ik ook niet - er worden zelfs cursussen gegeven aan bekende en hoog aangeschreven universiteiten, maar een groot deel van haar songs vind ik wel goed. En ik vind vooral het ondernemersverhaal erachter waarlijk inspirerend, waar ik graag lessen uit haal.

 

Om te beginnen bouwde Taylor een unieke fanbase op. Ze deed dat in de platformen die op dat moment hip waren: MySpace, Twitter en nu TikTok, waarbij ze telkens willekeurig in interactie gaat met fans die video’s posten van haar en dus in verbinding gaat met hen. Op die manier hebben de fans het gevoel dat ze heel benaderbaar is en in één grote chatgroep zitten. Haar fans, en dus haar klanten zijn heel belangrijk en ze wil hen ook een ultieme klantbeleving geven. Ze voelt zeer goed aan wat haar fans nodig hebben en geeft hen fun en verrassingen. Ze verstopt altijd in elke video, elk filmpje dat van haar verschijnt, één  of meerdere hints, waardoor haar fans als detectives elk detail onder de loep nemen. Zo kondigt ze bv de locaties van haar volgende shows aan, door ze ergens subtiel te laten verschijnen, of er een subtiele hint over te geven. Op die manier creëert ze een community en gemeenschapsgevoel, of een jij-hoort-erbij-gevoel onder haar fans.

Voor de promotie van haar laatste albums liet ze haar fans wereldwijd via Google 33 miljoen puzzels oplossen om geheime songs uit een kluis te halen. Google had de ruime fanbase en het enthousiasme onderschat en kreeg technische problemen door de massa reacties.

 

De songs -haar product-, waarvan ze altijd de tekst en muziek overigens zelf schrijft, getuigen van een enorme openheid en authenticiteit die ongewoon is voor een popster, en die schril afsteken tegen de ‘fake’ artiestenwereld waar ze in vertoeft. Ze vindt zichzelf daarbij voortdurend uit, telkens weer met succes. En hierbij moet ze vaak opboksen tegen het idee dat ze eruit ziet als een Barbie, en dus ook geen goeie muziek zou kunnen maken. Niets is minder waar, ze grossiert in wereldhits en Grammy’s en belandde in 2020 op 1 in ‘De afrekening’ van Studio Brussel - Dit toont aan dat een groot deel van haar songs echt wel goeie songs zijn, naast het niet onbelangrijke feit dat ze onder haar fans alle leeftijden telt, wat aantoont dat ze heel wat generaties aanspreekt. Ze vertoont dus vakmanschap in haar werk

 

Ze luistert hierbij ook naar feedback van haar fans, laat zich niet doen door kritiek en leert uit haar fouten. In 2009, toen ze amper 19 jaar oud was, is Kanye West op het podium gesprongen toen Taylor haar speech aan het geven was voor de de MTW-award die ze net gekregen had. Niet om haar te feliciteren maar om haar uit te schelden dat Beyoncé de award had moeten winnen.

Haar ex-manager, Scooter Braun, had middels een slim manoeuver de rechten op haar eerste 6 albums gekocht, zodat Taylor zelf de auteursrechten niet meer bezat. Ze heeft beide heren lik op stuk gegeven. Kanye door een heel album te wijden aan de schaamte en hoe ze daar mee is om gegaan. Het werd 1 van haar beste albums. En Scooter door die albums waar hij de rechten op bezat gewoon opnieuw op te nemen en er 'Taylors version’ bij te zetten. En haar trouwe fanbase luistert uiteraard alleen maar naar Taylors version.

Wat kunnen we nu allemaal leren van Taylor?

Ze versterkt het gemeenschapsgevoel onder haar fans.

Iedereen heeft het gevoel om ergens bij te horen. Als werkgever is het buitengewoon slim om een jij-hoort-erbij-gevoel te creëren onder jouw medewerkers. Zeker de jongere generatie kijkt hier heel erg naar, en het is 1 van de vele troeven in de War for Talent;

 

Ze past zich moeiteloos aan aan de almaar veranderende industrie.

Ze past zich niet alleen aan maar vindt gewoon zelf nieuwe hypes en trends uit. En als je de toekomst wil kennen, kan je hem beter zelf creëren en een trendsetter zijn. Durf dus innovatief te zijn. Dat vraagt dat je in jouw bedrijf minstens 1 iemand hebt die de rol van visionair op zich kan nemen. Dat is misschien wel het moeilijkste om te doen, zeker in deze snel veranderende wereld. Maar ga op zoek naar die persoon met de meeste ongewone ideeën… veel kans dat die visionair is

Ze is heel authentiek en open, dat zijn ook troeven voor jouw leiderschap.

Medewerkers en klanten houden hier ook van, en het wordt één van dé troeven van de komende tijd. Mensen voelen het wanneer iemand een masker op heeft. En authentiek zijn betekent niet dat ze jou maar moeten nemen zoals je bent. Dat doet Taylor ook niet want ze blijft schaven aan haar persoonlijke evolutie. Het pad van de persoonlijke ontwikkeling is er dus één om op te zoeken.

Een multi channel marketingstrategie creëren.

Indien je nog niet gebruik maakt van social media is dit een uitstekend moment om er mee van start te gaan. In de vele digitale toepassingen die er zijn, ga op zoek naar die tool die op verschillende platformen werkt.

Een unieke klantbeleving creëren.

Het is een hele leuke denkoefening voor jou als bedrijfsleider om mee aan de slag te gaan. Wat is de klantenreis, wat is de klantervaring bij elk contactmoment? Hoe maken we ambassadeurs van onze klanten?

Je diensten en producten verbeteren door feedback van je klanten.

Niet alleen via een eenvoudige klantbevragen met smiley’s maar durf moedige stappen verder te gaan door een uitgebreid klantenonderzoek. En experimenteer hierbij. Creëer bv een aantal groepen van klanten die je in persoon kan bevragen. Het is tegelijk ook een mooi netwerkmoment voor jouw klanten als je de groepen slim en compatibel samenstelt.

Falen en omgaan met kritiek.

Er is geen goed of fout, er is alleen maar ‘Wat kunnen we eruit leren’. Het vraagt veel moed om in de spiegel te kijken, maar echt niemand is perfect en we kunnen er alleen maar beter van worden. Google heeft zijn bekende ‘Feedback friday’s’, in het leger doen ze na elke oefening zware feedbackrondes (want hun leven hangt ervan af) en ook Pixar, de animatiestudio, doet intensieve feedbackrondes om hun films, hun producten, beter te maken.

Conclusie

In onze Kudoz-trajecten zetten we af en toe al eens een liedje op, en dat zou er één van Taylor Swift kunnen zijn, maar wat we vooral doen is met jullie aan de slag gaan op vlak van leiderschap, medewerkersbetrokkenheid, communicatie, klantgerichtheid en continue verbetering. Jullie bepalen de melodie, wij zorgen ervoor dat we samen met julie de mooiste muziek maken.

De lessen van Taylor Swift zijn niet alleen relevant voor popsterren, maar ook voor accountants. Door community te creëren, te innoveren, authentiek te communiceren, de klantbeleving centraal te stellen en te leren van feedback, kunnen accountants hun succes vergroten.

Wat we in onze Kudoz-trajecten doen, iis met jullie aan de slag gaan op vlak van leiderschap, medewerkersbetrokkenheid, communicatie, klantgerichtheid en continue verbetering. Jullie bepalen de melodie, wij zorgen ervoor dat we samen met jullie de mooiste muziek maken.

 

Zin in meer?
Geef ons een belletje!

Volgende
Volgende

Werk jij klantgericht of klantgezwicht?