Design thinking, ook iets voor ambitieuze vrije beroepers!

"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan" - Pipi Langkous

Organisatieontwerp, werkplekinnovatie, design thinking ... Deze termen duiken vandaag de dag steeds vaker op en lijken wellicht het domein van hippe start-ups en IT-bedrijven te zijn. Maar wat als ik je vertel dat deze concepten ook waardevol kunnen zijn voor vrije beroepers en hun organisaties?

Je hebt je als vrije beroeper gespecialiseerd in jouw vakgebied, en dat is waar je elke dag met passie aan werkt. Daarnaast ben je betrokken bij het runnen van je organisatie en het managen van je medewerkers en de operationele processen. Dat laatste doe je waarschijnlijk wanneer je tijd en energie over hebt, soms samen met je medewerkers. Is dat dan niet genoeg? Waarom zou je je ook nog bezighouden met design thinking?

Er zijn verschillende goede redenen. Allereerst, volgens onderzoek van McKinsey, hebben bedrijven die designgericht werken in vijf jaar tijd 32% meer omzetgroei gerealiseerd dan hun concullega’s.

Daarnaast verandert alles snel, en met design thinking kunnen we snel reageren op deze veranderingen. We kunnen niet langer alles analytisch plannen en implementeren voordat we gaan bijsturen. In de huidige tijd zijn er talloze uitdagingen in elke sector: hogere verwachtingen van cliënten of patiënten, verschillende generaties medewerkers op de werkvloer, frequente wetswijzigingen, toenemende digitalisering en innovatieve, disruptieve technologieën.

Maar wat is design thinking precies en hoe kan het vrije beroepers en hun organisaties helpen? Design thinking is een klantgerichte methode waarmee je buiten de gebaande paden denkt en probleemoplossend werkt. Door creatief te denken, kunnen nieuwe werkmethoden worden ontdekt die de efficiëntie daadwerkelijk verbeteren. Nieuwe denkpatronen leiden tot nieuwe resultaten en oplossingen. Net wat we dikwijls willen.

De design thinking methode omvat verschillende stappen, die we graag in een gesprek nader toelichten. Belangrijk punten die daarbij ondermeer ter sprake komen is de samenwerking met medewerkers, het genereren van ideeën die aansluiten bij de behoeften van cliënten, en die ideeën snel weten te implementeren. Om dan vervolgens te leren van de resultaten en bij te sturen.

Waarom is design thinking niet alleen iets voor hippe start-ups of IT-bedrijven die deze methode al omarmd hebben, maar ook voor vrije beroepers? Kijk alleen al naar de veranderende vragen van cliënten de afgelopen decennia. Ze zijn veeleisender geworden en verwachten maatwerkoplossingen. Ook onze tijd moeten we anders indelen, gezien het huidige tempo van veranderingen en de overload aan informatie. Design thinking biedt een ideale manier om onze tijd efficiënter te benutten.

Bovendien verbetert design thinking de prestaties van je organisatie, wat in deze tijden een waardevol voordeel is. Hoe het precies werkt en welke resultaten we hebben behaald, leggen we graag uit in een gesprek*. Dit kan snel en creatief, helemaal in lijn met de design thinking aanpak. Daar zorgen we voor! Een aantal zaken zouden er plots helemaal anders kunnen gaan uitzien.

* Zonder Pipi Langkous-vlechten weliswaar. ;-)

Meer weten over
Design thinking?

Vorige
Vorige

Enkele inzichten uit succesvolle projecten in notariskantoren.

Volgende
Volgende

Hoe weten dat je het goed en beter doet.