Lean Six Sigma voor vrije beroepers: een opportuniteit?

Wat betekent ‘procesoptimalisatie’ voor vrije beroepen? En wat kan de Lean Six Sigma-methode daartoe bijdragen?

Lean Six Sigma is voor de meeste vrije beroepers een nobele onbekende. Dat kan een gemiste kans zijn, want het is een beproefde methode voor het verbeteren van processen binnen organisaties van uiteenlopende groottes.

Wat is het en waar komt het vandaan?

Lean Six Sigma is een combinatie van 2 methodes: Lean en Six Sigma.

Lean komt oorspronkelijk uit Japan en is daar bedacht halverwege de jaren ‘30 door Kiichiro Toyoda. (met een ‘d’) Na de oorlog voelt Toyota de druk van de machtige en goed ingerichte fabrieken van General Motors en Ford. Beide hebben meer kapitaal en haalden schaalvoordeel uit de massaproductie. Toyota had geen van beide. Toyoda wilde zijn fabriek zo efficiënt en kostenbesparend mogelijk inrichten. Hiervoor heeft hij een methode uitgewerkt die later het Toyota productiesysteem (TPS) wordt genoemd. Met veel trial and error zijn er een groot aantal verbetermethodes uitgedacht, die samen met (kleine) teams van medewerkers constant worden uitgeoefend en ingevoerd in het productieproces.

Six Sigma is een methode die uitgewerkt werd in de jaren ‘80 door Motorola, die geïnspireerd werden door William Edwards Deming. Deming heeft jarenlang gewerkt bij Toyota en toen hij terug kwam naar de VS, schrok hij van het lage kwaliteitsniveau in de productieomgevingen.

Beide worden in één adem genoemd en met beide profiteer je als organisatie van ‘the best of both worlds’.

Samengevat zou je Lean kunnen omschrijven als ‘sneller en efficiënter werken’. Six Sigma kan je samenvatten als ‘beter en foutloos werken'.

Lean Six Sigma focust zich op 4 aspecten:

1. Kwaliteitsverbetering

2. Verbetering van de doorlooptijd van processen

3. Een proces van constante verbetering

4. Een algeheel beter bedrijfsresultaat

De methode is oorspronkelijk ontwikkeld in een productieomgeving maar kan zeker ook gebruikt worden in tal van dienstverlenende organisaties, en dus zeker ook voor vrije beroepers. De ervaring leert dat er tot op vandaag weinig vrije beroepers zich al op de methode hebben gestort. Maar diegenen die dat al deden staan merkelijk verder wat betreft operational excellence.

De praktijkervaring wijst uit dat er voor de meeste vrije beroepers nog een hele grote efficiëntiewinst te boeken valt op dat vlak.

Om met procesoptimalisatie van start te gaan, heb je een cultuur van verbetering en feedback nodig in jouw organisatie. Want niet alleen de processen, maar vooral ook de mensen, moeten mee.

Die combinatie, processen verbeteren en mensen meekrijgen, dat is iets waar we bij Kudoz heel erg warm van worden. Excellent toch?

Vraag ons gerust op de koffie en we komen graag vrijblijvend toelichten wat dit voor jou en jullie organisatie kan betekenen. En ook: hoe dit praktisch allemaal in zijn werk gaat.

BIBLIOGRAFIE

‘Creëer flow op kantoor. Lean op kantoor. Continu verbeteren van administratieve processen’, B. TEEUWEN, ,Uitg. Yokoten, 2022, 240 blzn

‘The basics of Process Mapping’, R. DAMELIO, CRC Press, 2011, 173 blz

‘Operational excellence in de financiële dienstverlening’, R. VERWEIJMEREN e.a., uitg. Eburon, 2006, 85 blzn

‘Lean in de praktijk’, J-H, TEMPELMAN & R. SCHILDMEIJER, uitg. The Lean Six Sigma company, 2020 6e druk, 310 blzn

‘Six Sigma in de praktijk’, R. SCHILDEMEIJER & P. SUIJKERBUIJK, uitg. The Lean Six Sigma company, 2022 4e druk, 424 blzn

Vorige
Vorige

Hoe weten dat je het goed en beter doet.

Volgende
Volgende

10 redenen waarom mensen geen fan zijn van verandering